Story telling

wie-bent-u

Verhalen spelen een cruciale rol in de hedendaagse communicatie. We leven in een tijdperk waarin het uitwisselen van beleving, emoties en ervaringen van levensbelang lijkt.
Verhalen hoeven niet gemaakt te worden. En al helemaal niet verzonnen. Organisaties zitten namelijk van nature vol verhalen: authentieke en persoonlijke verhalen, zoals ervaringsverhalen, folklorevertellingen. Kortom verhalen die gebaseerd zijn op en hun wortels hebben in authentieke merk- en bedrijfsontwikkeling.

Verhalen komen optimaal tot leven als er verschillende platforms worden gebruikt die actief met elkaar uitwisselen. Bij voorkeur zowel online als in printmedia. Zo kan een verhaal beginnen op Facebook, ondersteund door een app, waarna de boodschap wordt gedeeld (= vermenigvuldigd) op YouTube, terwijl het eindresultaat te zien is op billboards en zo mogelijk in printmedia middels free publicity, bartering of advertorials.


mobileDigitaal verhaal

Online kun je zaken (inter)actief en direct uitwisselen. Dankzij de nieuwe technische mogelijkheden van internet en geavanceerde technologie middels smartphones en tablets beschikken gebruikers over eindeloze mogelijkheden om verhalen te volgen en te verspreiden. Als binnenkort Google Glass daar nog bij komt is de ontwikkeling helemaal niet meer te stuiten. Nu we afscheid nemen van de oude consumptiewereld en als bedrijf vaak moeten inkrimpen hebben we behoefte aan nieuwe verhalen, aan nieuwe positieve input en idealen om voor te werken. Transmediale storytelling is de manier om slow communication af te wisselen en te verbinden met de snelle internetwereld. Ultiem succes ontstaat door gebruikers mee te laten doen met het verhaal, ze krijgen er een eigen rol in. Dit speelt in op de trends naar gamification en personal branding. En de houding ten opzichte van het merk verandert als lezers mee gaan denken en mee gaan praten om het product te verbeteren, ze worden ambassadeur van uw bedrijf omdat ze zich actief betrokken gaan voelen. Alles valt of staat dan wel met het juiste vervolgverhaal. Want na de basis willen ook de gebruikers het verhaal blijven volgen.

Ook uw werknemers voelen zich door digital storytelling vaak intensiever betrokken met het ideaal van uw bedrijf. Ze horen van hun leidinggevenden de verhalen die meer inzicht en participatie geven. Dat leidt tot nieuwe dialogen binnen het bedrijf en vaak ook tot unieke samenwerkingen en ideeën.

Wat storytelling voor u kan betekenen

  • Verschillende managementlagen en afdelingen verbinden.
  • Richting en betekenis geven bij change management trajecten.
  • Motiveren van medewerkers.
  • Consumenten actief bij uw product betrekken
  • Ultieme exposure voor uw merk/bedrijf dat zich razendsnel verspreidt
  • Mensen in beweging zetten, hen een gezamenlijk doel geven.